12ο Συνέδριο "Τουρισμός & Ανάπτυξη" οι ομιλίες των υπουργών 21-22/10/2013
Ομιλία της Υπουργού
Τουρισμού, κας Ο. Κεφαλογιάννη στο 12ο Συνέδριο "Τουρισμός &
Ανάπτυξη"
21.10.2013
ΕΙΣΑΓΩΓΙΚΑ
Κυρίες και Κύριοι,
Το 2013, μπορεί να χαρακτηριστεί ως
έτος ορόσημο για τον Ελληνικό τουρισμό. Μια χρονιά, που πέρα από τα θετικά αποτελέσματα,
αλλάζει τον τρόπο που βλέπουμε, τον τρόπο που σκεπτόμαστε για το ποιος είναι ο
ρόλος του τουρισμού και τι μπορεί να προσφέρει στην πατρίδα μας. Μια σειρά
σημαντικών γεγονότων, όπως ήταν η θεσμική του κατοχύρωση, ανέδειξαν τη δυναμική
του και φώτισαν αυτό που τόσο καιρό, πολλοί από εμάς, λέγαμε σε όλους τους
τόνους. Ότι ο τουρισμός δεν είναι και δεν πρέπει να εμφανίζεται, ως μια
ευκαιριακή, εποχιακή οικονομική δραστηριότητα.
Ότι ο τουρισμός είναι και πρέπει να
αναδεικνύεται ως μια κύρια, ζωτική και δομική συνισταμένη της ελληνικής
οικονομίας. Ένας δυναμικός κλάδος, που μπορεί να αποτελέσει με ασφάλεια τον
προπομπό της ανάπτυξης. Κάποιοι μας είπαν υπερβολικούς. Τα αποτελέσματα όμως
δικαιώνουν αυτές τις θέσεις μας. Όλα τα επίσημα στοιχεία δείχνουν ότι
φέτος διανύουμε μια απόλυτα θετική χρονιά. Με αυτόν το τρόπο επιβεβαιώνονται οι
αρχικές μας προβλέψεις και ο σχεδιασμός που κάναμε πέρσι τέτοια εποχή. Οφείλω
να επαναλάβω ότι η επιτυχία αυτή στο τουρισμό δεν είναι υπόθεση κάποιας
συγκυρίας. Είναι αποτέλεσμα της συλλογικής δουλειάς που έγινε τον τελευταίο
χρόνο, απ όλους τους εμπλεκόμενους φορείς του τουρισμού.
Είναι επιτυχία όλων όσων εργάζονται
και προσφέρουν στον τουριστικό κλάδο. Είναι επιτυχία της Ελλάδας. Είναι
αποτέλεσμα της Πολιτείας, που αποφάσισε να δώσει θεσμικό βάρος και πολιτική
στήριξη, καθιστώντας τον τουρισμό, κορυφαία κυβερνητική προτεραιότητα.
Η ΜΕΛΕΤΗ
Κυρίες και Κύριοι,
Στο 12ο συνέδριο του ΣΕΤΕ, έχουμε τη χαρά να παρακολουθήσουμε
την παρουσίαση μιας ιδιαίτερα ενδιαφέρουσας μελέτης για τις προοπτικές του
ελληνικού τουρισμού. Μελέτη που θίγει και επισημαίνει σημαντικά ζητήματα και
πτυχές που αφορούν το τουριστικό προϊόν. Είναι σημαντική αυτή η πρωτοβουλία του
ΣΕΤΕ και χρήσιμη. Όλα δείχνουν ότι Πολιτεία και ιδιωτικός τομέας, ο καθένας από
την πλευρά του, με τις δυνάμεις και την εμπειρία του, μπορούν να βαδίσουν μαζί,
δυναμικά και αποτελεσματικά για τον κοινό στόχο. Να καταστεί πολύ σύντομα ο
ελληνικός τουρισμός ένας ισχυρός κλάδος της ελληνικής οικονομίας. Ένας κλάδος
ανθεκτικός στις κρίσεις, προστατευμένος από τις συγκυρίες, που θα συνδέεται με
την υπόλοιπη οικονομία και θα διαχέει τα οφέλη του στις τοπικές κοινωνίες.
Για αυτόν ακριβώς το λόγο, μια από
τις πρώτες μας ενέργειες, ήταν η εκπλήρωση μιας σημαντικής υπόσχεσης. Να
χρήσουμε τον ΣΕΤΕ ισότιμο θεσμικό κοινωνικό εταίρο. Να σταθεί στο πλευρό της
Πολιτείας, προωθώντας με την πείρα, την τεχνογνωσία και τη δυναμική του, την
περαιτέρω ανάπτυξη του ελληνικού τουρισμού. Έτσι μετά τη ΓΣΕΕ από την πλευρά
των εργαζομένων, τον ΣΕΒ, τη ΓΣΕΒΕΕ και την ΕΣΕΕ από την πλευρά των εργοδοτών,
ο ΣΕΤΕ βρήκε τη θέση που του αναλογεί ως κοινωνικός φορέας- συνομιλητής του
κράτους. Είναι σαφές και ξεκάθαρο σε όλους, ότι οι διακριτοί ρόλοι, ο
καταμερισμός της δουλειάς και η συνένωση των δυνάμεων, μόνο θετικά αποτελέσματα
μπορεί να αποφέρει.
Γι’ αυτό και πρωτοβουλίες του ΣΕΤΕ
σαν τη σημερινή προσθέτουν σημαντική γνώση και πολύτιμη εμπειρία. Βοηθούν την
Πολιτεία να χαράξει την πολιτική της. Προσθέτουν ένα ακόμα - σημαντικό -
κομμάτι στην συμπλήρωση της εικόνας. Επιβεβαιώνουν το ρόλο του ΣΕΤΕ ως
κοινωνικού εταίρου και σημαντικού συνομιλητή του Κράτους.
Η ΕΘΝΙΚΗ ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΗ
Κυρίες και Κύριοι,
Θεωρώ υποχρέωση μου να επαναλαμβάνω
συχνά και συστηματικά ότι ο τουρισμός είναι εθνική υπόθεση. Ως τέτοια, τον
αντιμετωπίσαμε από την πρώτη στιγμή. Και με αυτή τη λογική, χαράξαμε ένα σχέδιο εθνικής στρατηγικής το οποίο εξυπηρετούσε και
εξυπηρετεί, συγκεκριμένους στόχους …
Για τον τουριστικό κλάδο
…
- την αύξηση του αριθμού των εισερχόμενων τουριστών,
- την ποιοτική αναβάθμιση των τουριστικών υποδομών,
- την προσέλκυση τουρισμού υψηλών απαιτήσεων,
Για την ελληνική
οικονομία …
- την αύξηση της απασχόλησης
- τη μεγιστοποίηση του τουριστικού εισοδήματος,
- τη διάχυση των ωφελειών στην ελληνική κοινωνία
Για το αναπτυξιακό
μοντέλο της χώρας …
- τη σύνδεση του
τουρισμού με την πρωτογενή παραγωγή,
- το σεβασμό στο φυσικό
και πολιτιστικό περιβάλλον και τη διατήρηση του μέτρου,
- την αλλαγή της εικόνας
της χώρας στο εξωτερικό.
Αυτή η ολιστική οπτική, δίνει στον
τουρισμό τη βαρύτητα και το ρόλο που του αναλογεί σε έναν ευρύτερο στρατηγικό
σχεδιασμό. Τον εξελίσσει, από έναν κλάδο υπηρεσιών, σε ένα στρατηγικό εργαλείο
εξόδου της χώρας από την κρίση, σε έναν κυρίαρχο πυλώνα ανάπτυξης και
ευημερίας. Τον συνδέει με τους περισσότερους κλάδους της οικονομίας.
Χαρακτηριστικό παράδειγμα η πρωτογενής παραγωγή. Ο αγροτικός μας πλούτος. Τα
μοναδικά προϊόντα της ελληνικής γης. Η ελληνική γαστρονομία.
Το επιτυχημένο πρόγραμμα του ΞΕΕ για
το «Ελληνικό πρωινό» είναι χαρακτηριστικό, επιτυχημένο παράδειγμα. Δείχνει τη
δυναμική που μπορεί να αναπτύξει αυτή διασύνδεση. Τα οφέλη από τη σύνδεση του
τουρισμού και του πρωτογενή τομέα, εκτός των άλλων προσφέρουν
την αναβίωση και
επαναδραστηριοποίηση μορφών της αγροτικής και βιοτεχνικής
παραγωγής που βρίσκονται σε ύφεση,
την προστασία και αναζωογόνηση χωριών
και παραδοσιακών οικισμών που τείνουν να εγκαταλειφθούν
την ανάπτυξη μορφών επιχειρηματικής
δραστηριότητας οικογενειακού τύπου
τη δημιουργία θέσεων εργασίας
για νέους και γυναίκες στην περιφέρεια.
Κυρίες και Κύριοι,
Πρωταρχικός στόχος της στρατηγική
μας, αποτελεί η ανάπτυξη του τουρισμού με τρόπο που ταιριάζει με τα ιδιαίτερα
χαρακτηριστικά και τις προοπτικές της χώρας. Η στρατηγική αυτή ανταποκρίνεται
σε όλες τις παγκόσμιες τάσεις που διαμορφώνονται αυτή την περίοδο.
Απευθυνόμαστε στις ανάγκες και προσδοκίες του σύγχρονου και μελλοντικού
επισκέπτη που έχει ιδιαίτερες και εξατομικευμένες απαιτήσεις. Ο σύγχρονος
τουρίστας όλο και πιο πολύ σέβεται το περιβάλλον. Έχει υψηλές απαιτήσεις για
ποιότητα στις υπηρεσίες του τουριστικού προορισμού. Αποζητά το διαφορετικό, τις
ιδιαίτερες πτυχές, την ‘εμπειρία του τόπου’.
Η Ελλάδα αποτελεί μοναδικό τουριστικό
προορισμό με πολλά συγκριτικά πλεονεκτήματα:
-
πλούσια και ποικίλη πολιτιστική και φυσική κληρονομιά,
-
θαυμάσιο κλίμα,
-
πολυνησιακό χαρακτήρα,
-
ιδιαίτερο φυσικό περιβάλλον με ποικιλία και εναλλαγή,
-
μοναδικό τρόπο ζωής, φιλόξενους ανθρώπους, καλό φαγητό,
-
σύγχρονες υποδομές και πολλά άλλα που προσφέρουν ένα μοναδικό μίγμα
δυνατοτήτων.
Η χώρα μας, έχει δυνατότητα να
αναπτύξει τις περισσότερες από τις σύγχρονες μορφές τουρισμού - και μάλιστα
υψηλών προδιαγραφών - σε μια νέα στρατηγική, βιώσιμης
ανάπτυξης.
Δίνουμε ιδιαίτερη μέριμνα στην
ισορροπία μεταξύ των στόχων της ανταγωνιστικότητας, της προστασίας του
περιβάλλοντος και της κοινωνικής δικαιοσύνης, προσφέροντας ευκαιρίες για όλους.
Για κάθε περιοχή στην πόλη και στην
περιφέρεια, στο βουνό και στη θάλασσα, στο νησί και στην ενδοχώρα. Έτσι αντιμετωπίζουμε
και έτσι πρέπει να βλέπουμε τον τουρισμό στη χώρα μας.
Αυτή είναι η στρατηγική
μας κατεύθυνση.
Δίνουμε έμφαση στην υψηλή ποιότητα
και στον εμπλουτισμό των τουριστικών υπηρεσιών.
- Στην
ανάδειξη της ιδιαιτερότητας του κάθε τόπου.
- Στην
ενίσχυση της καινοτομίας και επιχειρηματικότητας.
- Στην
προστασία και ανάδειξη του περιβάλλοντος.
Αυτή η στρατηγική κατεύθυνση,
περιλαμβάνει συγκεκριμένες πολιτικές πρωτοβουλίες – βήματα …
Τις αναγκαίες
νομοθετικές μεταρρυθμίσεις όπως ο πρόσφατος Ν. 4179/13
για την απλούστευση των διαδικασιών και την ενίσχυση της επιχειρηματικότητας
στον τουρισμό που αποτελεί θεσμικό στήριγμα για την ανάπτυξη της τουριστικής
δραστηριότητας και νέων προϊόντων στη χώρα.
·
Το χωροταξικό του τουρισμού ως ένα βασικό πλαίσιο αναφοράς για έργα, προγράμματα
και δράσεις σχετικά με την ανάπτυξη του τουρισμού.
·
Το μεσοπρόθεσμο πλαίσιο προγραμματισμού, το Σύμφωνο Εταιρικής Σχέσης 2014-20 (το νέο ΕΣΠΑ) ως
το εργαλείο που προσφέρει τις προϋποθέσεις στήριξης αυτής της στρατηγικής, τους
πόρους και το πρόγραμμα.
·
Την αλλαγή και την ενίσχυση της εικόνας
της Ελλάδας στο εξωτερικό μέσω μιας συγκροτημένης
επικοινωνιακής στρατηγικής ως το μέσο που αποδομεί όλα τα στερεότυπα που
διαμορφώθηκαν στην περίοδο της κρίσης και προβάλει όλα τα συγκριτικά μας
πλεονεκτήματα.
ΝΟΜΟΘΕΤΙΚΗ ΜΕΤΑΡΥΘΜΙΣΗ
Κυρίες και Κύριοι,
Ο νόμος 4179 που ψηφίστηκε το
περασμένο καλοκαίρι αποτελεί ένα σημαντικό βήμα για την επίτευξη του
στρατηγικού μας σχεδίου. Όπως γνωρίζετε πολύ καλά, δεκάδες μικρές ή μεγάλες
εκκρεμότητες είχαν συσσωρευτεί τα τελευταία χρόνια εξαιτίας της νομοθετικής
απραξίας που επικράτησε στο παρελθόν. Οφείλαμε να καλύψουμε γρήγορα αυτό το
κενό. Παράλληλα έπρεπε να ανταποκριθούμε στις νέες, πιεστικές ανάγκες που είχαν
διαμορφωθεί. Κινηθήκαμε στοχευμένα σε πολύ συγκεκριμένες κατευθύνσεις.
Επιγραμματικά αναφέρω …
- Δώσαμε ιδιαίτερη έμφαση στην
ενίσχυση της επιχειρηματικότητας και στη διευκόλυνση επενδύσεων.
Τα αποτελέσματα από το επενδυτικό
ενδιαφέρον που εκδηλώνεται μας κάνουν ιδιαίτερα αισιόδοξους.
- Μελετήσαμε με προσοχή τη
διαφοροποίηση τουριστικού προϊόντος με την εισαγωγή νέων ειδών τουριστικών
εκμεταλλεύσεων,
- Σχεδιάσαμε στοχευμένα τη διασφάλιση
της ποιότητας σε τουριστικές υποδομές και υπηρεσίες,
- Εργαστήκαμε συστηματικά για τον
εμπλουτισμό της τουριστικής προσφοράς με τον εκσυγχρονισμό και την κωδικοποίηση
του θεσμικού πλαισίου ορισμένων ειδικών μορφών τουρισμού,
- Επενδύσαμε στην αξιοποίηση του
ανθρώπινου δυναμικού της χώρας.
Όλες οι παραπάνω κατευθύνσεις,
προέκυψαν ύστερα από εξαντλητικό διάλογο με όλους τους φορείς του τουρισμού.
Για πολλούς μήνες ακούσαμε, συζητήσαμε, επανεξετάσαμε δεκάδες θέματα που
τέθηκαν στο τραπέζι των διαβουλεύσεων. Το νομοθετικό αποτέλεσμα ικανοποίησε τη
συντριπτική πλειοψηφία του τουριστικού κόσμου.
Επιτρέψτε μου να αναφερθώ κωδικοποιημένα
σε οκτώ κεντρικά σημεία του που περιγράφουν με ακρίβεια το στίγμα του …
1ον Προώθηση
της λειτουργικής ενοποίησης καταλυμάτων.
2ον Εισαγωγή
της έννοιας των οργανωμένων υποδοχέων τουριστικών δραστηριοτήτων.
3ον Θεσμοθέτηση
συντονιστικών επιτροπών θεμάτων Τουρισμού και ελέγχου παραβατικότητας σε
επίπεδο περιφερειακής ενότητας.
4ον Εισαγωγή
νέων τουριστικών προϊόντων (CONDO HOTELS) και ξενώνων φιλοξενίας νέων.
5ον Αναβάθμιση
διαδικασίας χωροθέτησης και αδειοδότησης τουριστικών λιμένων.
6ον Λειτουργική
τακτοποίηση τουριστικών λιμένων και χιονοδρομικών κέντρων.
7ον Καθιέρωση
του θεσμού των τουριστικών εντεταλμένων (σε Πρεσβείες και Προξενεία)
8ον Δυνατότητα
τροποποίησης χρήσεων γης στην παραλιακή ζώνη της Αττικής.
Ταυτόχρονα με το νόμο, προχωρήσαμε και
σε μια σειρά κρίσιμων παρεμβάσεων, όπως είναι …
…Η Σύσταση Υπηρεσίας Γενικού Μητρώου
και υπηρεσίας μιας στάσης στο Ξενοδοχειακό Επιμελητήριο Ελλάδας,
… Η ρύθμιση θεμάτων για τα διαθέσιμα
κεφάλαια του επιμελητηρίου,
… Η μακροχρόνια μίσθωση ακινήτων ΟΤΑ για
τουριστικούς σκοπούς,
… Η εξομάλυνση αδειοδότησης Ειδικών
Τουριστικών λεωφορείων δημόσιας χρήσης,
…Η ρύθμιση θεμάτων τουριστικής
Εκπαίδευσης και κατάρτισης,
…Η συγκρότηση Παρατηρητηρίου
Τουρισμού,
…και ακόμα, η ρύθμιση θεμάτων για τον
Ιαματικό Τουρισμό και το θερμαλισμό, τη θαλασσοθεραπεία και τα κέντρα
αναζωογόνησης.
ΧΩΡΟΤΑΞΙΚΟ ΤΟΥΡΙΣΜΟΥ
Η δεύτερη πολιτική
πρωτοβουλία που συνθέτει το εθνικό
μας σχέδιο είναι το χωροταξικό του τουρισμού. Αυτή την περίοδο βρίσκεται
σε διαδικασία συζήτησης στο Εθνικό Συμβούλιο Χωροταξίας. Στόχος μας είναι μέσα από αυτό, να τοποθετήσουμε σε σύγχρονες
βάσεις την τουριστική ανάπτυξη της χώρας την επόμενη εικοσαετία.
Σωστή οργάνωση της τουριστικής
ανάπτυξης μέσω του χωροταξικού σχεδιασμού, σημαίνει τεκμηριωμένος
προγραμματισμός για το που και πως μπορεί να αναπτυχθεί η τουριστική
δραστηριότητα.
Προϋποθέσεις για την επιτυχία ενός
τέτοιου σχεδιασμού είναι:
- να
βασίζεται στις αρχές της αειφόρου ανάπτυξης,
- να
συμβάλλει στη δημιουργία κλίματος εμπιστοσύνης των επενδυτών,
- να
διασφαλίζει το συντονισμό, τη συμπληρωματικότητα και τη συνέργεια των δράσεων
σε κεντρικό και τοπικό επίπεδο,
- να
προωθεί την ορθολογική ανάπτυξη του τουρισμού σε κάθε περιοχή της χώρας σύμφωνα
με τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά και τις δυνατότητες της.
Διασφαλίζοντας ένα τέτοιο χωροταξικό
σχεδιασμό, υποστηρίζουμε την επιχειρηματικότητα και ενθαρρύνουμε τις επενδύσεις
με ξεκάθαρες κατευθύνσεις, αρχές και κανόνες. Προπαντός όμως με σεβασμό στην
τοπική πολιτιστική, φυσική, οικονομική και ιστορική ιδιαιτερότητα. Αξίζει να
σημειωθεί ότι είμαστε η πρώτη χώρα που έχει υπογράψει Μνημόνιο Συνεργασίας με
τον Παγκόσμιο Οργανισμό Τουρισμού για τη λειτουργία Εθνικού Παρατηρητηρίου
Βιώσιμης Ανάπτυξης.
Εμπλουτίζοντας τον τουρισμό μας από
μαζικό και μονοθεματικό, σε πιο ποιοτικό και διαφοροποιημένο, δημιουργούμε τις
κατάλληλες προϋποθέσεις για την άμβλυνση της εποχικότητας.
Παράλληλα ενισχύουμε την προώθηση των
τουριστικών καταλυμάτων υψηλής ποιότητας και διευκολύνουμε τη διείσδυση διεθνών
αλυσίδων επώνυμων ξενοδοχείων και την προώθηση σύγχρονων τουριστικών προϊόντων.
Η υιοθέτηση ενός σύγχρονου ειδικού
χωροταξικού σχεδίου για τον τουρισμό είναι στόχος πρωταρχικής σημασίας για τη
χώρα. Η συμβολή του τουρισμού στην εθνική οικονομία, επιβάλλει το σχεδιασμό
μακροπρόθεσμου πλαισίου για τον συντονισμό των δράσεων όλων των τομέων. Στις
μεταφορές, στη ναυτιλία, στην αγροτική ανάπτυξη, στην ενέργεια, στο περιβάλλον.
Προπαντός επιβάλλει την ανάγκη ο τουρισμός να αναπτύσσεται εφεξής σε ένα
πλαίσιο συγκεκριμένο και ξεκάθαρο, χωρίς ασάφειες, παραλείψεις και αστερίσκους.
Με διακριτούς ρόλους και χωρίς φαινόμενα πολυφωνίας. Ένα τέτοιο πλαίσιο θέλουμε
να διασφαλίσουμε για να χτίσουμε την τουριστική μας ανάπτυξη σε πιο σύγχρονες,
στέρεες και ασφαλείς βάσεις.
ΣΥΜΦΩΝΟ ΕΤΑΙΡΙΚΗΣ ΣΧΕΣΗΣ
2014 - 2020
Η τρίτη πολιτική
πρωτοβουλία που συνθέτει το εθνικό
μας σχέδιο για τον τουρισμό είναι η καλύτερη δυνατή προετοιμασία και αξιοποίηση
του Συμφώνου Εταιρικής Σχέσης 2014 – 2020.
Πολλά θα κριθούν από αυτή την
παράμετρο. Το ΣΕΣ 2014 – 2020 πρέπει να αποτελέσει την αιχμή του δόρατος για
την συνολική μετεξέλιξη του τουριστικού μας προϊόντος.
Ήδη από το Δεκέμβριο του 2012 το
Υπουργείο Τουρισμού έχει συστήσει Ομάδα Σχεδιασμού Προγράμματος με αντικείμενο
τη διαμόρφωση του σχεδίου δράσεων για τον Τουρισμό στο πλαίσιο του νέου ΣΕΣ
2014-20. Έχουμε προχωρήσει στη σύνταξη όλων των βασικών αξόνων στρατηγικής.
Το κείμενο - βάση εκπονήθηκε από
ειδική ομάδα σχεδιασμού ενώ για την οριστικοποίηση του, το Υπουργείο ζήτησε τις
απόψεις όλων των κοινωνικών εταίρων. Αυτή την περίοδο, επιχειρούμε μέσω
συνεργασιών, τόσο με άλλους τομείς της οικονομίας όσο και με τις Περιφέρειες,
την ενσωμάτωση των στρατηγικών δράσεων του τουρισμού στα υπόλοιπα Επιχειρησιακά
Προγράμματα.
Με δεδομένη τη σημασία του τουρισμού
για την ανάπτυξη της Ελληνικής οικονομίας και των επενδύσεων, διαμορφώνουμε
έγκαιρα ένα πειστικό και εφαρμόσιμο σχέδιο.
Το σχέδιο μας θα περιλαμβάνει
ποσοτικοποιημένες και κατανεμημένες στον χώρο, δημόσιες πολιτικές μεταφρασμένες
σε δράσεις.
Για κάθε δράση θα υπάρχει στρατηγική,
στόχοι, χρονοδιάγραμμα, ορόσημα παρακολούθησης, υπεύθυνοι διαχείρισης,
απαιτούμενοι πόροι, και πηγές χρηματοδότησης των δράσεων από τα κατά περίπτωση
τομεακά ή περιφερειακά προγράμματα.
Στόχος μας είναι, να αξιοποιήσουμε
στο μέγιστο δυνατό βαθμό, όλες τις δυνατότητες που θα έχουμε στη διάθεση μας.
Δεν θέλουμε να πάει ούτε μια ημέρα χαμένη. Δεν θέλουμε να υπάρξει ούτε ένα ευρώ
αναξιοποίητο. Για το Υπουργείο Τουρισμού, αποτελεί μέγιστη πρόκληση.
ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΚΗ ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΗ
Κυρίες και Κύριοι,
Η τέταρτη πολιτική
πρωτοβουλία του εθνικού μας σχεδίου
για τον τουρισμό είναι εικόνα της χώρας. Από τη μία πλευρά η επούλωση όλων των
πληγών που δημιουργήθηκαν την περίοδο της κρίσης, και από την άλλη πλευρά η
ανάπτυξη της, μέσω συγκροτημένων επικοινωνιακών δράσεων του Υπουργείο Τουρισμού
και του Ελληνικού Οργανισμού Τουρισμού.
Για τη μια πλευρά γνωρίζετε καλά ότι
έγινε συντονισμένη και μεγάλη προσπάθεια όλο το προηγούμενο διάστημα.
Αλλεπάλληλα ταξίδια στο εξωτερικό,
δεκάδες συνεντεύξεις σε ξένα μέσα μαζικής ενημέρωσης, στοχευμένες δράσεις
επικοινωνίας αλλά και επαφές με όλη την τουριστική αγορά, έφεραν τα επιθυμητά
αποτελέσματα. Η Ελλάδα πλέον, δεν είναι η εικόνα της πλατείας Συντάγματος που
φλέγεται. Αυτή την εικόνα καταφέραμε και την αλλάξαμε. Ο τουρισμός, έγινε για
τη χώρα μας ο καλύτερος διακινητής θετικών μηνυμάτων.
Χιλιάδες - κυριολεκτώ χιλιάδες -
θετικά δημοσιεύματα παρουσίασαν μια άλλη Ελλάδα, από αυτή που έβλεπαν στο
εξωτερικό τα προηγούμενα χρόνια. Μια Ελλάδα που αγωνίζεται, βάζει στόχους και
καταφέρνει σημαντικά αποτελέσματα. Η χώρα μας είχε την ανάγκη της εξωστρέφειας
και των θετικών μηνυμάτων.
Σε αυτή την ανάγκη ανταποκριθήκαμε
άμεσα. Η Ελλάδα είναι ένα παγκόσμιο, πανίσχυρο brand name. Εκεί πάνω «χτίσαμε»
την εικόνα μας.
Αξιοποιήσαμε περισσότερο τα social
media. Αυτό που θέλαμε να κάνουμε ήταν να υπογραμμίσουμε τις ομορφιές της χώρας
μας. Να δημιουργήσουμε πλεόνασμα θετικής φήμης και αξιοπιστίας προορισμού. Να
προβάλλουμε απλά, άμεσα, αποτελεσματικά την μοναδικότητα των προορισμών μας.
Και ο αντίκτυπος φάνηκε όχι μόνο στα
μέσα μαζικής ενημέρωσης, αλλά και στους μεγάλους tour operators.
Το προϊόν που είχαν να διαθέσουν στην
αγορά, έπαιρνε και πάλι την αίγλη που του αρμόζει. Φέτος, νωρίτερα από κάθε
άλλη χρονιά συνεχίζουμε και εμπλουτίζουμε τον προγραμματισμό μας. Αναδεικνύουμε
μια άλλη Ελλάδα. Αναπτύσσουμε επικοινωνιακές δράσεις για τη στήριξη της
διεύρυνσης της τουριστικής περιόδου.
Επισπεύδουμε τα διαφημιστικά
προγράμματα του έτους 2014, ώστε για πρώτη φορά να αναπτυχθούν δράσεις, από
Σεπτέμβριο έως και Απρίλιο, κρίσιμο χρονικό διάστημα, για τις προκρατήσεις και
τις πωλήσεις πακέτων διακοπών διεθνώς. Σε εξέλιξη βρίσκονται προγράμματα
προώθησης και προβολής του ελληνικού τουρισμού μέσω του διαδικτύου και των
μέσων κοινωνικής δικτύωσης, σε διεθνείς τουριστικές πλατφόρμες κύρους.
Αξιοποιούμε στο έπακρο τη θετική συγκύρια για την Ελλάδα.
Αναπτύσσουμε δράσεις ειδικά για την
Αθήνα και την Θεσσαλονίκη.
Και όλα αυτά, σεβόμενοι τις ανάγκες
για μειωμένους προϋπολογισμούς, γνωρίζοντας πόσο δύσκολο είναι να κάνεις
επικοινωνία με τόσο πολύ περιορισμένα μέσα.
ΕΠΙΛΟΓΟΣ
Κυρίες και Κύριοι, αγαπητές φίλες και
φίλοι
Ο ελληνικός τουρισμός το
2013 έκανε ένα μεγάλο βήμα μπροστά.
Πραγματοποιήθηκε η «ολική επαναφορά» του στον παγκόσμιο
τουριστικό χάρτη.
Ανακτήθηκε η χαμένη αξιοπιστία των
αγορών. Κερδήθηκε το μεγάλο στοίχημα ανάταξης της εικόνας της χώρας. Οι
προσπάθειες μας πιάνουν τόπο. Χρειάζεται όμως πολύς δρόμος ακόμα. Κερδήθηκε μια
μάχη, έχουμε μπροστά μας τον πόλεμο. Για αυτό και σε καμιά περίπτωση δεν
ωραιοποιούμε την υφιστάμενη κατάσταση.
Το αντίθετο μάλιστα. Είμαστε πρώτοι
που λέμε ότι έχουμε πολλά πράγματα να κάνουμε. Έχουν πολλά πράγματα να
αλλάξουμε. Μπροστά μας, ανοίγει μια νέα, κρίσιμη χρονιά. Όσο και αν οι
ενδείξεις είναι θετικές, εμείς θα πρέπει να είμαστε προσηλωμένοι στους στόχους
μας. Οι ευκαιρίες που παρουσιάζονται είναι σημαντικές. Η μεγάλη πρόκληση που εμφανίζεται είναι να προχωρήσουμε βήμα -
βήμα στην εφαρμογή του εθνικού σχεδίου για τον τουρισμό. Η
επιτυχία του θα κριθεί από το πόσο έτοιμοι είμαστε να προχωρήσουμε στις μεγάλες
αλλαγές που χρειάζονται. Σε αυτή την πορεία, ο ιδιωτικός τομέας θα παίξει τον
καθοριστικό ρόλο που του αναλογεί.
Η πολιτεία είναι εδώ για να ανοίγει
το δρόμο.
Να στηρίζει την επιχειρηματικότητα.
Να χαράσσει στρατηγική.
Να νομοθετεί και να προχωράει σε
αναγκαίες μεταρρυθμίσεις.
Να υπηρετεί το δημόσιο συμφέρον.
Το 2014 μπορεί να είναι μια ακόμα
καλύτερη χρονιά για τον ελληνικό τουρισμό.
Μια καλύτερη χρονιά για την Ελλάδα.
Σας ευχαριστώ πολύ
Ομιλία του Υπουργού Οικονομικών, κ. Γ. Στουρνάρα στο 12ο Συνέδριο ΣΕΤΕ "Τουρισμός & Ανάπτυξη"
21.10.2013
Κυρίες και κύριοι,
Ο τουρισμός και η αναψυχή είναι οικονομική
δραστηριότητα με υψηλή εισοδηματική ελαστικότητα και με συνεχή ανάπτυξη
παγκοσμίως.
Στην Ελλάδα αποτελεί έναν από τους παραδοσιακούς
τομείς εξειδίκευσης, με ισχυρό συγκριτικό πλεονέκτημα, μια ιδιαίτερα
σημαντική πηγή εσόδων διαχρονικά, καθώς και ένα δυναμικό πόλο προσέλκυσης
διεθνών επενδύσεων.
Ο τουρισμός αποτελεί βασικό δομικό στοιχείο της ίδιας
της παραγωγικής βάσης της Ελληνικής οικονομίας.
Την τελευταία δεκαετία, παράγει άμεσα και έμμεσα
περίπου το 16% του ΑΕΠ και απασχολεί το 19% του εργατικού δυναμικού της
χώρας.
Τα καθαρά έσοδα του τουρισμού καλύπτουν το 1/3 του
ελλείμματος του εμπορικού ισοζυγίου της χώρας, ρόλος ο οποίος είναι εξαιρετικά
σημαντικός ιδιαίτερα στην παρούσα περίοδο.
Η Ελλάδα, το 2012, είχε 15,5 εκ. διεθνείς αφίξεις
τουριστών και 10,4 δισ. ευρώ σε έσοδα, περιλαμβανομένης της κρουαζιέρας, από
τον διεθνή τουρισμό.
Για το 2013, τα πιο πάνω τουριστικά μεγέθη
προβλέπονται σημαντικά αυξημένα έναντι του 2012 και του 2011, γεγονός που
κυρίως οφείλεται στην αυξημένη ανταγωνιστικότητα του τομέα.
Οφείλεται επίσης στις εξελίξεις και την αστάθεια στην
ευρύτερη περιοχή σε συνδυασμό με τις συνθήκες ευστάθειας και πολιτικής
σταθερότητας στη χώρα μας. Το γεγονός αυτό συμβάλλει θετικά στο εγχώριο προϊόν
και την απασχόληση, κάτω από μια δύσκολη εσωτερική συγκυρία.
Φέτος, οι αφίξεις αναμένεται να ξεπεράσουν τα 17
εκατομμύρια, ενώ το οκτάμηνο Ιανουαρίου-Αυγούστου, η εισερχόμενη ταξιδιωτική
κίνηση αυξήθηκε κατά 14,7%, οι δε καθαρές τουριστικές εισπράξεις αυξήθηκαν κατά
18% περίπου.
Η Ελλάδα, το 2013, από 140 χώρες, κατετάγη 32η, από
άποψη ανταγωνιστικότητας του τουριστικού τομέα, όμως 3η από άποψη τουριστικών
υποδομών, πίσω από την Αυστρία και την Ιταλία.
Εκτιμάται μάλιστα, σύμφωνα με στοιχεία μελέτης από τον
Σύνδεσμό σας, ότι η Ελλάδα μπορεί να φτάσει τις 24 εκατ. αφίξεις μέχρι το 2021,
με επενδύσεις 3 δισ. ευρώ ετησίως.
Μέχρι το 2021, η Άμεση Ακαθάριστη Προστιθέμενη Αξία
του τουρισμού (άμεση και έμμεση συνεισφορά) μπορεί να αυξηθεί κατά 17 δισ. ευρώ
και να φτάσει τα 44 δισ. ευρώ, δημιουργώντας παράλληλα γύρω στις 300.000 άμεσες
και έμμεσες θέσεις εργασίας.
Αυτό, κάτω από ορισμένες παραδοχές, αντιστοιχεί στο
36% της εκτιμώμενης συνολικής ανάπτυξης της χώρας και στο 44% του αριθμού των
νέων θέσεων εργασίας για την επόμενη δεκαετία.
Όμως, ο ελληνικός τουρισμός παρουσιάζει και σημαντικά
προβλήματα, με κυριότερα τον εποχικό και γεωγραφικό συγκεντρωτισμό και την αργή
προσαρμογή στις νέες συνθήκες.
Παρά τις ευνοϊκές κλιματικές συνθήκες για ταξίδια και
περιηγήσεις στα αξιοθέατα όλη την περίοδο του έτους, παρατηρείται το φαινόμενο
της έντονης εποχικότητας του δεύτερου και τρίτου τριμήνου κάθε έτος.
Η τάση αυτή αντικατοπτρίζεται στην περιοδική έξαρση
των ταξιδιωτικών εισπράξεων, κατά το τρίτο τρίμηνο κάθε έτους.
Η συνολική απασχόληση στον τομέα σε σχέση με τον
οικονομικά ενεργό πληθυσμό δείχνει ήπια ποσοστά ανεργίας την περίοδο 2009 –
2012, σχετικά με την υπόλοιπη οικονομία της χώρας.
Αυτό συμβαίνει κυρίως λόγω της σχετικής ανθεκτικότητας
του τομέα στην κρίση.
Ο τουρισμός και η αναψυχή στην Ελλάδα οφείλουν να
εκσυγχρονίσουν το προσφερόμενο τουριστικό προϊόν και να το εμπλουτίσουν με τις
νέες επιταγές της τουριστικής ζήτησης.
Από την άλλη πλευρά, εμείς, ως Πολιτεία, πρέπει να
προάγουμε το επενδυτικό κλίμα και να εξαλείψουμε γραφειοκρατικά εμπόδια, ώστε
να διασφαλίσουμε την ποιότητα του τουριστικού προϊόντος, τον νόμιμο
ανταγωνισμό, αλλά και να προστατέψουμε το φυσικό και πολιτιστικό περιβάλλον.
Θα πρέπει επίσης να βελτιωθεί η χρηματοδότηση του
τουρισμού, διότι, δεδομένου του μεγέθους του και της σημασίας του, συγκριτικά
με άλλους τομείς και κλάδους της ελληνικής οικονομίας, εμφανίζει σχετικά μικρή ροή
χρηματοδότησης.
Κυρίες και κύριοι,
Βασική προτεραιότητά μας αποτελεί η επεξεργασία ενός
νέου, εξωστρεφούς αναπτυξιακού προτύπου για τη χώρα, η οριοθέτηση της ελληνικής
οικονομίας σε μια δεκαετία από σήμερα και η βέλτιστη συνδρομή του Κράτους στην
πορεία αυτή.
Για το λόγο αυτό, το υπουργείο Οικονομικών, μαζί με το
Υπουργείο Ανάπτυξης προβήκαμε στην ανάθεση σχετικών μελετών, οι οποίες
αναμένονται να προσδιορίσουν τους τομείς και τους κλάδους -μεταξύ των οποίων,
εξέχουσα θέση έχει ο τουρισμός- που μπορούν να διαδραματίσουν πρωταγωνιστικό
ρόλο, την επόμενη περίοδο.
Ο πρωταγωνιστικός αυτός ρόλος θα ορίζεται σε όρους
αύξησης της εγχώριας προστιθέμενης αξίας, αύξησης των εξαγωγών και
υποκατάστασης των εισαγωγών καθώς και αύξησης της απασχόλησης.
Με αυτό το νέο αναπτυξιακό πρότυπο, τους κλάδους και
τομείς ατμομηχανές της ανάπτυξης και τα διαρθρωτικά μέτρα για τη στήριξή τους,
θα βελτιωθεί το αναπτυξιακό απόθεμα και άρα ο ρυθμός ανάπτυξης. Αυτό δεν θα
έχει μόνο θετικές επιπτώσεις για την ευημερία των πολιτών αλλά θα συμβάλλει και
στη βιωσιμότητα του χρέους.
Οι μελέτες αυτές θα αποτελέσουν επίσης οδηγό για την
κατανομή των πόρων του νέου ΕΣΠΑ στους τομείς, κλάδους και δραστηριότητες της
ελληνικής οικονομίας.
Ταυτόχρονα, η πρόοδος του προγράμματος
αποκρατικοποιήσεων, με διαγωνισμούς μεγάλων έργων υποδομής για λιμάνια,
περιφερειακά αεροδρόμια, μαρίνες κλπ. θα συμβάλλει αποφασιστικά στην αναβάθμιση
των υπηρεσιών τουρισμού.
Ειδικά στις μαρίνες, πρέπει να βελτιώσουμε τις
σχετικές υποδομές, τόσο στην ηπειρωτική χώρα, όσο και στα νησιά, για να
καταστεί η Ελλάδα πιο ανταγωνιστική.
Επίσης, στις προθέσεις μας είναι να αναπτύξουμε τον
ιαματικό τουρισμό και τον τουρισμό υγείας.
Ήδη ξεκίνησε η διαγωνιστική διαδικασία για 4 ιαματικές
πηγές στην Φθιώτιδα, όπου αναμένεται να υλοποιηθούν επενδύσεις σε υποδομές και
υπηρεσίες, που θα συμβάλλουν στην ενίσχυση του τουριστικού προϊόντος της
ευρύτερης περιοχής, καθώς και στη δημιουργία σημαντικού αριθμού θέσεων
εργασίας.
Κυρίες και κύριοι,
Η ελληνική οικονομία σαφέστατα έχει εισέλθει σε νέα φάση.
Το δεύτερο τρίμηνο του 2013, η μείωση του ΑΕΠ
περιορίστηκε, παρά τις πολύ πιο αρνητικές αρχικές εκτιμήσεις, στο 3.8%, σε
σχέση με πέρυσι.
Το τρίτο τρίμηνο, μάλιστα, αναμένεται ακόμα καλύτερο
αποτέλεσμα, ενδεχομένως κοντά στο -3%, στο οποίο έχει αναμφισβήτητα συμβάλλει
σημαντικά ο τουρισμός.
Οι εξελίξεις αυτές οδήγησαν όλους σχεδόν τους διεθνείς
και εγχώριους οικονομικούς οργανισμούς και τους οικονομικούς αναλυτές, σε
αναθεώρηση των προβλέψεών τους για την ελληνική οικονομία για το τρέχον έτος.
Επιπλέον, πιο θετικές εμφανίζονται τώρα και οι
προοπτικές ανάπτυξης για το 2014.
Σε σημαντικό βαθμό, οι πιο θετικές προβλέψεις για το
ΑΕΠ μπορούν να αποδοθούν στην υποχώρηση της αβεβαιότητας αναφορικά με την
προοπτική της ελληνικής οικονομίας στην Ευρωζώνη και τη βαθμιαία αποκατάσταση
της αξιοπιστίας από την εφαρμογή του Προγράμματος δημοσιονομικής και
διαρθρωτικής προσαρμογής.
Περαιτέρω θετικές επιδράσεις αναμένεται να επέλθουν
σταδιακά, μέσω της διατήρησης ενός σταθερού πολιτικού και οικονομικού κλίματος
στη χώρα αλλά κυρίως μέσω του ευρύτερου περιορισμού των δομικών ανισορροπιών,
που θα προέλθει από τη συνέχιση του μεταρρυθμιστικού προγράμματος.
Τα περιθώρια βελτίωσης εκεί παραμένουν μεγάλα.
Η εμπιστοσύνη αποκαθίσταται και αυτό αποτυπώνεται σε
διάφορους δείκτες.
Ενδεικτικά, ο Δείκτης Οικονομικού Κλίματος
βελτιώθηκε το Σεπτέμβριο (93.1) και βρίσκεται στα υψηλότερα επίπεδα των
τελευταίων πέντε ετών.
Τα επιτόκια δανεισμού της Ελλάδας στην αγορά ομολόγων
έπεσαν στο κατώτατο σημείο από το 2010.
Το περιθώριο (spread) των ελληνικών 10ετών κρατικών
ομολόγων έναντι των αντίστοιχων γερμανικών , έπεσε σήμερα κάτω από τις στις 6.5
εκατοστιαίες μονάδες, ενώ υπενθυμίζεται ότι στην κορύφωση της κρίσης είχε
ξεπεράσει τις 30 μονάδες.
Ο πληθωρισμός το Μάρτιο ήταν αρνητικός για πρώτη φορά
μετά το 1968.
Το Σεπτέμβριο παραμένει αρνητικός για έβδομο
συνεχόμενο μήνα και διαμορφώθηκε στο -1.1%.
Αυτά είναι θετικά νέα για το εισόδημα των Ελλήνων
πολιτών αλλά και για την ανταγωνιστικότητα της χώρας.
Οι εισπράξεις από τις εξαγωγές αγαθών,
συμπεριλαμβανομένων και των πλοίων και των πετρελαιοειδών, για το επτάμηνο
Ιανουαρίου-Αυγούστου αυξήθηκαν κατά 6,2%.
Σημειώθηκαν σημαντικές εισροές καταθέσεων, μετά τις
εκλογές του περασμένου Ιουνίου, οι οποίες το τελευταίο διάστημα έχουν σταθεροποιηθεί.
Αποπληρώθηκαν περίπου 5 δισ. ευρώ καθυστερούμενων
οφειλών μέχρι το Σεπτέμβριο.
Η περαιτέρω επιστροφή των καταθέσεων, η αποπληρωμή των
οφειλών, καθώς και η αξιοποίηση των διαθέσιμων πόρων του ΕΣΠΑ συμβάλλουν στη
βελτίωση της ρευστότητας στον ιδιωτικό τομέα.
Η άνοδος της χώρας μας, κατά 4 θέσεις στην παγκόσμια
κατάταξη της ανταγωνιστικότητας, αποδίδεται στις προσπάθειες δημοσιονομικής και
διαρθρωτικής προσαρμογής και στη σημαντική βελτίωση της εξωστρέφειας.
Ήδη ο ΟΟΣΑ στην Έκθεση του προηγούμενου Φεβρουαρίου
με τίτλο «Αναζητώντας την Ανάπτυξη» (“Going for Growth”) ξεχωρίζει την Ελλάδα
ως την πρωταθλήτρια των μεταρρυθμίσεων κατά τη διάρκεια της κρίσης.
Στον τομέα αυτό, αναμένονται ακόμα πιο θετικές
εξελίξεις στο αμέσως επόμενο χρονικό διάστημα, με θετική δημοσιότητα από
διεθνείς οργανισμούς.
Στο μέτωπο της απασχόλησης, σύμφωνα με το σύστημα
ΕΡΓΑΝΗ του Υπουργείου Εργασίας, οι ροές μισθωτής απασχόλησης στον ιδιωτικό
τομέα από το μήνα Μάρτιο καταγράφουν σταθερά θετικό πρόσημο.
Το Σεπτέμβριο, η καθαρή αύξηση της μισθωτής
απασχόλησης στον ιδιωτικό τομέα ήταν σημαντική (63122).
Κυρίες και κύριοι,
Από τότε που ξεκίνησε η κρίση, η Ελλάδα έχει κάνει
τεράστια προσαρμογή στα λεγόμενα δίδυμα ελλείμματα, το αρχικό μέγεθος των
οποίων συνέβαλε καταλυτικά στο ξέσπασμα της κρίσης.
Στο μεν δημοσιονομικό έλλειμμα έχουμε καλύψει σήμερα
τα 3/4 μέχρι το τέλος της προσπάθειας, ενώ στην ανταγωνιστικότητα έχουμε
καλύψει, σε όρους κόστους ανά μονάδα προϊόντος, κυριολεκτικά όλη την απώλεια,
που είχαμε, από τότε που μπήκαμε στο ευρώ, μέχρι το 2009.
Η ολοκλήρωση της δημοσιονομικής προσαρμογής δεν θα
προέλθει πλέον από οριζόντια δημοσιονομικά μέτρα.
Αυτά εξάντλησαν τις δυνατότητές τους.
Θα προέλθει από τη φορολογική συμμόρφωση, στοχευμένες
περικοπές δαπανών σε τομείς της γενικής κυβέρνησης και την αναδιάρθρωση και
εξυγίανση δημοσίων επιχειρήσεων και οργανισμών.
Υπάρχουν περιθώρια στοχευμένων περικοπών σε δαπάνες
καταργώντας, π.χ. κοστοβόρες εξαιρέσεις στο ασφαλιστικό σύστημα από τους
γενικούς κανόνες, εξαιρέσεις που δεν είναι κοινωνικά δίκαιες και χωρίζουν τους
πολίτες σε πατρίκιους και πληβείους.
Η περαιτέρω βελτίωση της ανταγωνιστικότητας θα
προέλθει από παρεμβάσεις στις αγορές προϊόντων και υπηρεσιών, με εξάλειψη των
ποικίλων εμποδίων εισόδου σε κλάδους της οικονομικής δραστηριότητας, με
εξάλειψη των στρεβλώσεων π.χ. στην αγορά ενέργειας και στις αγορές τροφίμων,
που διατηρούν τις τιμές σε σχετικά υψηλά επίπεδα, και με ενίσχυση του
ανταγωνισμού.
Και βεβαίως, με συνεχή πόλεμο κατά της γραφειοκρατίας.
Το πρωτογενές έλλειμμα της γενικής κυβέρνησης έχει
μειωθεί περίπου 10% του ΑΕΠ από το 2009, ενώ το έλλειμμα του ισοζυγίου
τρεχουσών συναλλαγών έχει μειωθεί περίπου κατά 12% του ΑΕΠ από το
2008.
Επίσης, είναι αξιοσημείωτο ότι από το 2009 μέχρι
σήμερα, το λεγόμενο κυκλικά διορθωμένο πρωτογενές αποτέλεσμα, δηλαδή το
πρωτογενές πλεόνασμα που αντιστοιχεί στην πλήρη απασχόληση της οικονομίας, έχει
βελτιωθεί κατά 19% του ΑΕΠ.
Σήμερα, με βάση τις εκτιμήσεις για το 2013, το κυκλικά
διορθωμένο πρωτογενές πλεόνασμα της γενικής κυβέρνησης κυμαίνεται, ανάλογα με
τη μέθοδο που χρησιμοποιείται, μεταξύ 4% και 6% του ΑΕΠ.
Το μέγεθος της προσαρμογής από το 2009 μέχρι σήμερα
είναι πρωτοφανές στα χρονικά των χωρών μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης και του
ΟΟΣΑ.
Η επίτευξη πρωτογενούς πλεονάσματος στον προϋπολογισμό
ήδη από φέτος, είναι μια θετική έκπληξη, δεδομένου ότι πολλοί θεωρούσαν ότι η
Ελλάδα δεν θα πιάσει αυτόν τον στόχο.
Ταυτόχρονα, η εξέλιξη στο ισοζύγιο τρεχουσών
συναλλαγών είναι πολύ θετική.
Πέρυσι τέτοιον καιρό είχαμε 3.7 δισ. έλλειμμα, σήμερα
πλέον έχουμε πλεόνασμα (1.6 δισ. ευρώ) και στο τέλος του έτους, περιμένουμε το
ισοζύγιο να είναι περίπου μηδενικό, όπως και για το 2014.
Αυτό συνεπάγεται ότι στο τέλος του 2013 αναμένεται,
ύστερα από πολλές δεκαετίες, η πλήρης εξισορρόπηση των διδύμων ελλειμμάτων.
Αυτή είναι η προσπάθεια που έχει καταβάλει ο ελληνικός
λαός και είναι αυτοί οι δείκτες, που δίνουν τη δυνατότητα στην κυβέρνηση να
διαπραγματεύεται, χωρίς λεονταρισμούς και μεγαλοστομίες και να ζητά από τους
εταίρους τήρηση των δεσμεύσεων και αναγνώριση της προσπάθειας, που έχει
καταβάλει η χώρα για νοικοκύρεμα των δημοσιονομικών της μεγεθών και προώθηση
των μεταρρυθμίσεων.
Ακούω συνεχώς το επιχείρημα, κυρίως από την
αντιπολίτευση, ότι οι εκτιμήσεις του υπουργείου Οικονομικών έρχονται σε
αντίθεση με τις προβλέψεις, που διατυπώνονται σε κείμενα εκθέσεων και
εισηγήσεις διεθνών και εγχώριων οικονομολόγων.
Αλλά είναι τα ίδια κόμματα της αντιπολίτευσης, που
είχαν κάνει σημαία τους π.χ. το γεγονός ότι το ΔΝΤ αποδέχτηκε εσφαλμένες
παραδοχές και λανθασμένες εκτιμήσεις στη σύνταξη του αρχικού Προγράμματος
Οικονομικής Στήριξης για τη χώρα μας.
Οι περιστάσεις δεν ευνοούν μικροπολιτικά παιχνίδια και
σκοπιμότητες, που δημιουργούν φόβο και ανασφάλεια στους πολίτες, που, με το
υστέρημά τους, κράτησαν και συνεχίζουν να κρατάνε την χώρα όρθια.
Στην ουσία, το σχέδιο διάσωσης, που προτείνουν
ορισμένοι από την αντιπολίτευση, είναι ένα σχέδιο εθελουσίας εξόδου από την
Ευρωζώνη.
Το σχέδιο που εφαρμόζει η κυβέρνηση φέρνει απτά θετικά
αποτελέσματα, με σταθεροποίηση σε όλους τους δείκτες της ελληνικής οικονομίας,
αύξηση της ανταγωνιστικότητας και σταδιακή αναπτυξιακή τροχιά.
Κατανοώ και συμμερίζομαι την «αντίφαση» των θετικών
αριθμών με την ζωή των πολιτών αλλά αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι πρώτα
βελτιώνονται οι οικονομικοί δείκτες και στη συνέχεια απαιτείται κάποιος χρόνος,
μέχρι αυτό να αποτυπωθεί στην καθημερινή ζωή των πολιτών και στην δραστηριότητα
των επιχειρήσεων.
Ακούω επίσης με προσοχή πολλές διαμαρτυρίες για τη
φορολογική πολιτική.
Ορισμένες δικαιολογημένες άλλες όμως όχι.
Σήμερα προσπαθούμε να εκσυγχρονίσουμε το φορολογικό
σύστημα, που είχε μείνει πίσω πολλές δεκαετίες, με αποτέλεσμα την εκτεταμένη
φοροδιαφυγή. Ως ένα βαθμό αυτό έχει συμβάλλει παροδικά, και με συγκεκριμένη
ημερομηνία λήξης το 2013, στην ταλαιπωρία και την επιβάρυνση των πολιτών.
Το 2013 είναι έτος επενδύσεων σε νέες εφαρμογές,
προκειμένου να απλοποιηθεί η σχέση φορολογούμενου και κράτους. Και όπως
γνωρίζετε οι επενδύσεις έχουν ένα αρχικό κόστος, μετά όμως μόνιμο όφελος.
Από την άλλη πλευρά, με τον Κώδικα Φορολογίας
Εισοδήματος και τον Κώδικα Φορολογικών Διαδικασιών, απλοποιήσαμε κατά 70% τη
νομοθεσία και εισαγάγαμε ρυθμίσεις που είναι κοινές σε όλες τις χώρες-μέλη του
ΟΟΣΑ.
Με τις ρυθμίσεις αυτές, κλείνουν πολλά κενά που
επέτρεπαν φοροδιαφυγή ή φοροαποφυγή, μέσω εκτεταμένης χρήσης off-shore
εταιρειών, της φορολογικής κατοικίας, υποκεφαλαιοποίησης εταιρειών,
ενδο-ομιλικών συναλλαγών, χρήσης φορολογικών παραδείσων, δημιουργίας θυγατρικών
εταιριών σε φορολογικούς παραδείσους στους οποίους διοχετεύονταν σημαντική
φορολογητέα ύλη.
Μετάγγιση δηλαδή αίματος από την ασθενή Ελλάδα στο
εξωτερικό.
Αυτοί που κάνουν χρήση αυτών των «παραθύρων ευκαιρίας»
είναι εύποροι συμπολίτες μας, οι οποίοι πρέπει σήμερα να συμβάλλουν περισσότερο
στην εθνική προσπάθεια.
Σε αυτό το κρίσιμο διάστημα, ως Πολιτεία, καλούμαστε
να συμβάλλουμε τα μέγιστα στις προσπάθειες όλων των παραγωγικών δυνάμεων της
χώρας, στις οποίες καίρια θέση καταλαμβάνετε εσείς, που ασχολείστε με τον
πλέον δυναμικό κλάδο του τουρισμού.
Θα ήθελα ιδιαίτερα να ευχαριστήσω τον ΣΕΤΕ για την
πρόσκληση και να εξάρω τη συμβολή του ως σύγχρονου κοινωνικά εταίρου στο φετινό
success story αλλά και ευρύτερα στον στρατηγικό τουριστικό σχεδιασμό, ο οποίος
θα βοηθήσει καθοριστικά στον συνολικό σχεδιασμό της ανάπτυξης της επόμενης μέρας.
Κλείνοντας, θα ήθελα να ευχηθώ ολόθερμα καλή επιτυχία
στις εργασίες του 12ου Συνεδρίου του ΣΕΤΕ.
ΣΑΣ ΕΥΧΑΡΙΣΤΩ πολύ.
Χαιρετισμός του Υπουργού Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας, κ. Κ. Χατζηδάκη στο 12ο Συνέδριο ΣΕΤΕ "Τουρισμός και Ανάπτυξη"
22.10.2013
«Κυρίες και Κύριοι,
Η σημερινή εκδήλωση, νομίζω πως δίνει κουράγιο σε όλους μας.
Αφενός διότι έρχεται να επιβεβαιώσει πως η φετινή χρονιά ήταν χρονιά-ρεκόρ για τον
ελληνικό τουρισμό.
Αφετέρου διότι μας δείχνει πως υπάρχει περαιτέρω
περιθώριο ανάπτυξης και το πως ο τουριστικός κλάδος δεν αρκείται
στις διαπιστώσεις, αλλά παίρνει το παιχνίδι στα χέρια του.
Η μελέτη που σήμερα παρουσιάζεται είναι μια σαφής
απόδειξη.
Από την πλευρά μας, θέλω να σας διαβεβαιώσω πως
είμαστε αποφασισμένοι να προχωρήσουμε ώστε να
αξιοποιήσουμε αυτές τις θετικές προοπτικές.
Αυτό που βέβαια μετράει δεν είναι οι διακηρύξεις, αλλά το αποτέλεσμα της δουλειάς.
Μαγικές λύσεις δεν υπάρχουν, ούτε
η κατάσταση θα αλλάξει από τη μια μέρα στην άλλη.
Ωστόσο, έχουμε ξεκινήσει μία προσπάθεια
με τις μεταρρυθμίσεις που θα καταστήσουν την Ελλάδα πιο
ανταγωνιστική, πιο εξωστρεφή, φιλικότερη στις επενδύσεις και την επιχειρηματικότητα.
Προφανώς αυτή η μεγάλη εθνική προσπάθεια περιλαμβάνει
και τον τουρισμό, που είναι τομέας-κλειδί για την
ανάκαμψη.
Θα ήθελα να τονίσω πως, ως Υπουργείο Ανάπτυξης και
Ανταγωνιστικότητας, έχουμε ήδη προωθήσει σημαντικές δράσεις που ενισχύουν την προσπάθεια για τον τουρισμό, όπως
είναι:
·
ο Νέος Επενδυτικός Νόμος
με τη θέσπιση μιας Κεντρικής Αδειοδοτικής Αρχής
·
η απελευθέρωση αγορών στις μεταφορές για τον τουρισμό
όπως με την εκμίσθωση επιβατηγών ΙΧ
αυτοκινήτων με οδηγό και τη μεταφορά
πελατών ξενοδοχείων
·
η ολοκλήρωση όλων των ρυθμιστικών/κανονιστικών
εκκρεμοτήτων για την παραχώρηση χρήσης στα
περιφερειακά αεροδρόμια - γνωρίζετε ότι ο
διαγωνισμός προχωρεί
·
το Νέο νομοθετικό πλαίσιο για τα
καταστήματα, με το διπλασιασμό εκπτωτικών περιόδων και την προαιρετική
λειτουργία τις Κυριακές
Εάν μελετήσει κανείς την σημερινή
έκθεση της McKinsey, θα δει πως και τα τέσσερα αυτά σημεία είναι αναγκαίες δράσεις που
θα αποδώσουν.
Και τώρα έχουμε μπροστά μας, το πλαίσιο για την αξιοποίηση των πόρων του νέου ΕΣΠΑ 2014-2020.
Επιτρέψτε μου, να σταθώ σε αυτό, διότι συνδέεται άμεσα με τη μελέτη της McKinsey που
ανακοινώνεται σήμερα.
Ασφαλώς, το νέο ΕΣΠΑ δεν μπορεί να
λύσει όλα τα προβλήματα της χώρας.
Και στρατηγική μας απόφαση να μην ενδώσουμε στις πολιτικάντικες πρακτικές.
Στις αντιλήψεις, δηλαδή, ότι το ΕΣΠΑ είναι δήθεν ένα επιδοματικού χαρακτήρα μέσο από το
οποίο πρέπει να επωφεληθούν όλοι χωρίς κριτήρια.
Όχι.
Το ΕΣΠΑ είναι ένα αναπτυξιακό εργαλείο με συγκεκριμένους πόρους, που πρέπει να
επενδυθούν σωστά για να έχουμε πολλαπλασιαστικό αποτέλεσμα.
Γι' αυτό, έχουμε ξεκινήσει μια στενή συνεργασία με
όλους τους εμπλεκόμενους.
Αλλά και με
τη McKinsey, το ΚΕΠΕ και το ΙΟΒΕ, ώστε να επιλέξουμε τους
τομείς, όπου ό,τι κάνουμε, θα έχει ορατή αντανάκλαση στην ανάπτυξη.
Τομείς όπου μπορούν να
ενισχύσουν το ΑΕΠ και να δημιουργήσουν νέες θέσεις εργασίας.
Αυτονόητα σε αυτούς εντάσσεται ο Τουρισμός.
Όχι μόνο διότι ο τουρισμός συνδέεται μ’ ένα σημαντικό
τμήμα του ΑΕΠ, και φέτος έκανε πιο ρηχή την ύφεση.
Αλλά διότι έχει δυναμική ανάπτυξης. Μην ξεχνάμε ότι
υπάρχουν χώρες, ακόμη και μικρότερες από εμάς, που
αναλογικά προσελκύουν περισσότερους τουρίστες.
Για παράδειγμα:
Το Ντουμπάι με 2,1 εκ. πληθυσμό, είχε 10 εκ. επισκέπτες το 2012.
Ή η Κροατία όπου με
πληθυσμό 4,2 εκ. είχε 10,4 εκ αφίξεις.
Ενώ εμείς, δεχθήκαμε την ίδια χρονιά περίπου 15,5 εκ. επισκέπτες -αν και έχουμε πολύ
μεγαλύτερη έκταση και πληθυσμό. Για να μην αναφερθώ στην ιστορία, τον
πολιτισμό, τις φυσικές ομορφιές.
Αυτά τα στοιχεία αποδεικνύουν, με μια πρόχειρη ματιά, τις δυνατότητες που έχει η Ελλάδα.
Όμως στόχος μας δεν είναι να ενισχύσουμε αδιακρίτως όλους τις κατηγορίες τουρισμού και
όλες τις δραστηριότητες.
Ασφαλώς και μας ενδιαφέρει η κατηγορία "Ήλιος και Θάλασσα".
Αλλά μεγάλη έμφαση πρέπει να δοθεί και σε άλλες κατηγορίες:
·
στον ιατρικό τουρισμό,
·
τον πολιτιστικό τουρισμό,
·
το συνεδριακό τουρισμό,
·
το ναυτικό τουρισμό,
·
τα citybreaks
Δηλαδή, σε όλες εκείνες τις κατηγορίες που θα μας βοηθήσουν να επιμηκύνουμε σημαντικά την
τουριστική περίοδο.
Όπως έχει επιτύχει η Ισπανία.
Η Αθήνα είναι
για μένα ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα των
δυνατοτήτων ανάπτυξης του τουρισμού.
Διαθέτει το διασημότερο ιστορικό
μνημείο στον κόσμο, την Ακρόπολη.
Έχει σημαντική πολιτιστική
παραγωγή και το πιο αξιοποιήσιμο παραλιακό
μέτωπο στην Ευρώπη.
Δεν είναι δυνατόν να μην υποδέχεται εκατομμύρια
τουριστών, όλο το χρόνο.
Στην προσπάθεια για ενίσχυση του τουρισμού,
είναι προφανές πως πρέπει να επιλέξουμε με μεγάλη προσοχήποιες δραστηριότητες θα ενισχύσουμε ώστε να προσελκύσουμε ποιοτικότερο τουρισμό.
Πρέπει για παράδειγμα, να αναβαθμίσουμε την ποιότητα των ξενοδοχειακών υποδομών.
Να βελτιώσουμε, επίσης, τις συνθήκες σε αεροδρόμια,
λιμάνια, μαρίνες και στον πολιτισμό.
Αλλά και τις γενικότερες υποδομές της χώρας, όπως π.χ.
είναι οι μονάδες διαχείρισης των αποβλήτων και η επάρκεια του ενεργειακού
εφοδιασμού.
Ε, λοιπόν, κυρίες και κύριοι, αυτή είναι η κατεύθυνσή μας για το νέο ΕΣΠΑ.
Ο τουρισμός με ορισμένους ακόμη -λίγους- τομείς, θα έχει κεντρική θέση στο σχεδιασμό του Νέου
ΕΣΠΑ.
Αυτή είναι και η κατεύθυνση του Υπουργείου Τουρισμού.
Όχι διότι θέλουμε να κάνουμε δημόσιες σχέσεις με τον τουριστικό κλάδο.
Αλλά διότι θεωρούμε πως ο κλάδος αυτός είναι μεταξύ
εκείνων που έχουν περαιτέρω δυνατότητες ανάπτυξης.
Είναι ο κλάδος που με τη δυναμική του μπορεί να
δημιουργήσει νέες θέσεις εργασίας και να διαψεύσει όλες τις μελέτες για την εξέλιξη των μακροοικονομικών στην
Ελλάδα.
Σε κάθε περίπτωση, για το σχεδιασμό του νέου ΕΣΠΑ, δεν θα κάνουμε του κεφαλιού μας.
Αντιθέτως, αξιοποιούμε ήδη μελέτες από φορείς κύρους - όπως το ΙΟΒΕ, το ΚΕΠΕ,
η Mc Kinsey- και θέλουμε να εισάγουμε τις βέλτιστες
διεθνείς πρακτικές.
Εννοείται πως συνεργαζόμαστε και θα
συνεργαστούμε με την αγορά και με
όλους τους εμπλεκόμενους φορείς.
Για να μας πουν εκείνοι πού
πρέπει να δοθεί έμφαση ,σε κάθε πρόγραμμα.
Αυτό ξεκινήσαμε να κάνουμε και θα το κλιμακώσουμε τους αμέσως επόμενους μήνες.
Είναι επίσης, πολύ θετικό πως τόσο εμείς όσο και ο
ΣΕΤΕ χρησιμοποιούμε τις ίδιες πηγές και τους ίδιους
ανθρώπους, ώστε να γίνουν οι αναγκαίες τομές.
Η μελέτη της McKinsey που
σήμερα παρουσιάζει ο ΣΕΤΕ, είναι σίγουρα μια πολύ καλή
βάση για το σχεδιασμό μας.
Θα τη λάβουμε πολύ σοβαρά υπόψη, τόσο εμείς όσο και το
Υπουργείο Τουρισμού, στην υποβολή των τελικών μας
προτάσεων στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή.
Αλλά και στη συνέχεια, στις συζητήσεις που θα γίνουν με την Κομισιόν για την οριστικοποίηση
του προγράμματος για την επιχειρηματικότητα και
την ανταγωνιστικότητα, καθώς και για τα άλλα προγράμματα που μπορούν να
στηρίξουν την περαιτέρω ανάπτυξη του τουρισμού στην Ελλάδα.
Κυρίες και Κύριοι,
Το 2013 φαίνεται πως θα είναι το τελευταίο έτος με μεγάλη ύφεση.
Ενώ το 2014, πιστεύω πως μπορεί να είναι η πρώτη θετική χρονιά, όπου θα δούμε τα
σημάδια της ανάκαμψης.
Ασφαλώς κανείς δεν πανηγυρίζει ούτε
εθελοτυφλεί - όμως η παρελθοντολογία
και η κατάθλιψη δεν δίνουν λύσεις.
Δεν μπορούμε να κλαίμε πάνω από το χυμένο γάλα.
Πρέπει να κοιτάξουμε μπροστά και να αλλάξουμε το παραγωγικό μοντέλο της χώρας.
Με αποφασιστικότητα και πίστη στις
δυνατότητές μας.
Άλλωστε, όπως λέγεται:
Η θλίψη κοιτάζει προς τα πίσω.
Η ανησυχία κοιτάζει τριγύρω.
Η πίστη κοιτάζει μπροστά.
Επομένως, επιτρέψτε μου στο σημείο αυτό, να συγχαρώ το ΣΕΤΕ.
Διότι ούτε επαναπαύθηκε ούτε σήκωσε ψηλά τα
χέρια.
Αντιθέτως, με πίστη στις
προοπτικές της Ελλάδας, προσπαθεί να συμβάλει ώστε να
αναχαιτίσουμε αυτή την τρομακτική ύφεση και να επιστρέψουμε στην ανάκαμψη.
Συμμετέχει στην κοινή προσπάθεια με ουσιώδεις δράσεις όπως η σημερινή μελέτη της McKinsey.
Άλλωστε, όλοι οφείλουμε να συμβάλουμε σε αυτή τη
μεγάλη εθνική προσπάθεια με ό,τι μας αναλογεί.
Και να μην ξεχνάμε πως οι Έλληνες περάσαμε κι άλλοτε
δύσκολες στιγμές.
Όμως, όπως και τότε, έτσι και τώρα μπορούμε να τα
καταφέρουμε.
Εάν αγωνιστούμε με αποφασιστικότητα
και πίστη, θα τα καταφέρουμε ξανά.
Και θα οδηγήσουμε την Ελλάδα σε ένα ασφαλές λιμάνι.
Σας ευχαριστώ».
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου